På tal om travare

Börjar bli abnormt trött på alla tjejer jag ramlar över, hör om osv, som skaffar häst utan att fundera på vad dom vill göra med hästen.
Syndromet "jag vill ha en häst, jag köper en travare" är alltför vanligt här i sverige enligt mig. Visst hästköpet i sig kostar inte många tusen, men sen måste du fortsätta betala för hästen varje månad med mat, skoning osv.
Och när vi kommer till ridningen, varmblod ÄR inga ridhästar till att börja med. Dom är inte skolade att jobba under sig och tugga på bettet, dom är skolade att springa fort med huvudet i luften.
Istället för att betsla upp en häst som tycker det är kul att springa (syftar specifikt på travhästar nu) kanske man ska testa med mjuka händer och ev bettlöst? Jag rider min travare på bettlöst för att hon går och stör sig på bettet i munnen, och det går alldeles utmärkt. Säger nu inte att ALLA hästar passar för bettlöst, för det gör dom inte. Mitt halvblod ex måste gå med bett i munnen, annars sticker hon bara, och då har jag ändå provat med både bettlöst och i bara grimma.

OCH! En travare som inte är inriden och skolad på rätt sätt, KAN inte galoppera på kommando. Istället för att hetsrida hästen in i galopp gång på gång på gång, och kalla det galoppfattning, kan man ju försöka lära sig hur man ska göra på riktigt :S

Lite tankar bidde det, har mycket mer i huvudet men skriver ner mer vartefter jag kommer på. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback