Lizzi



Tänkte köra lite update om min pålle också, när jag ändå håller på.
Det visade sig ju när hovis var här att det inte var en inflammation hon hade, utan en hovböld precis nedanför kronranden. Hovis ville inte öppna den eftersom han då hade vart tvungen att sköra sönder hela hoven.
Jag ringde till veterinären och fick Hippotrim utskrivet, och sen har jag kört med våtvarmt omslag på nätterna sedan i fredags (4 nätter alltså), för att få bölden att mogna fram och söka sig uppåt och spricka av sig själv.
I gårnatt hade hovbölden spruckit, men jag såg inget utgångshål samt att hoven fortfarande var varm, så hon fick stå med omslag i natt också, för jag tänkte att all skit kanske inte hade kommit ut.
Och mycket riktigt, i morse hade ännu mer blod och var runnit ut, och nu såg jag dessutom var utgångshålet är. På baksidan av hoven, nästan vid ballarna, hade hoven spruckigt sönder lite och det var rött av blod.
Har tempat henne regelbundet nu sedan jag upptäckte att hon var sjuk, och imorse hade hon fått tillbaka normaltemp, dvs 37.5. Ska se ikväll om hon har normaltemp och inte är varm i hoven, isf ska vi ut och skritta en tur imorgon, så ska jag rida igång henne ordenligt på torsdag när medicinkuren gått ut kroppen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback