Är detta en krönika?

Jag måste verkligen få veta om texten nedan anses vara en krönika. Jag vet att det finns folk som läser, så kom igen, SPEAK!


Är bloggar det nya skönhetsidealet?

En helt vanlig kväll, vilken som helst.
Jag sitter och skriver vid datorn, tappar koncentrationen för ett ögonblick och halkar in på en känd bloggsida.
Jag har några stora bloggar som jag läser varje dag för nöjes skull, men på senare tid har jag blivit medveten om två saker gällande kända bloggar som skrämmer mig och gör mig rent ut sagt förbannad.

Den första är att dagens bloggare har en tendens att försöka kopiera varandra. Vi har exempelvis Blondinbella och Kenza som har etablerat sig som mode/fest bloggare, men sedan har vi de hundratalet kopior som finns överallt på internet.
De tjejer som inte kan komma på något eget att blogga om, som inte ens försöker nischa sig själva, utan helt enkelt kopierar något som redan finns i hopp om att få samma publicitet som sina idoler.
Sorgligt tjejer, skaffa er lite fantasi.

Men detta är ingenting jämfört med ämnesvalet i flera av de kända bloggarna jag råkat ramla in på.
Bland annat har ämnen såsom hur, när, och vart det är billigast att skönhetsoperera sig avhandlats på ett helt seriöst sätt, och vid vänlig kritik varför man som 18- åring vill pumpa sig full med silikon mm, får den som frågar bara en bitchig kommentar tillbaka med ”jag gör som jag vill, det är mitt liv, stick och göm dig under en sten”.
Jag måste säga att jag tycker det är skandalöst att man som bloggare kan bete sig på ett sånt sätt, och fortfarande ha läsare och därmed tjäna pengar.

Det andra ämnesvalet jag är något skakad över att hitta är, i brist på bättre beskrivning, mellanstadiebråk tjejer emellan. Två 14- åriga tjejer (som påstår sig vara bästa kompisar) har båda rätt så kända bloggar, sitter emellanåt och skriver mer eller mindre elaka saker om varandra, påstår sig bestämt ha sagt upp kontakten med varandra, för att dagen efter vara superbundis igen. Hur detta kan vara nöje för någon att läsa är för mig en gåta, för genom att läsa ger man bloggaren pengar så han/hon kan fortsätta driva sin sjuka verksamhet.

Bloggar i all ära , inget illa sagt om dom, jag bloggar själv och tycker det är ett utmärkt sätt att få ur sig lite tankar och rensa huvudet lite.
Men så långt som det har gått i dagens läge är alldeles för långt, man borde inte få skriva precis vad som helst bara för att man är bloggare.

Kommentarer
» Anonym

Jag tycker klart att det är en krönika! :)

2009-05-07 // 00:22:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback