Hur kan man behandla en levande varelse så?

Flera gånger om dagen de senaste veckorna har jag trillat in på dussintals forum, länkar och liknande som tar upp det. Jag har faktiskt inte ens vågat titta på alla bilder och filmer som människor lägger ut, eftersom jag vet att jag bara kommer att må dåligt och bli arg.
Djurmisshandel är inget nytt, och det är något som vi i Sverige år efter år arbetar med att få bort. Utan att lyckas tycks det mig.
Hur vi kan påstå att vi lever i ett välbärgat, civiliserat I-land, när det finns människor som slår och förnedrar sina djur som om vi levde på stenåldern är för mig en gåta.

Jag ställer mig frågan om det egentligen inte är aveln som delvis gett oss det vi har idag.
Sönderaveln inom travet, hundsporter och framförallt frigående katter, har lett till ett stort överskott inom dessa arter och därav också lett till att ägarantalet måste öka, och där har vi ett problem. En djurälskare kan inte ta hand om alla djur i hela världen, och då kommer dessa oansvariga ägare in. Dom som tänker ”jag har alltid velat ha en hund”, fast egentligen inte kan ta hand om den.
Mycket av misshandeln kommer sig tyvärr (eller bör jag säga tack och lov?) av okunskap. Men det är de ”okunniga misshandlarna” som är de goda i det här spelet, om man nu kan säga att det finns några.
De onda är de som egentligen kan ta hand om sina djur, men helt enkelt skiter i det av bekvämlighetsskäl. De som inte  verkar förstå att ett djur, rätt behandlat, kan bli din bästa vän.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback